Varför valde jag att plugga marknadsföring?

Jag tycker marknadsföring är roligt och spännande och jag har läst ett flertal olika kurser inom ämnet. Marknadsföring är inte som många tror bara reklam, utan det handlar om så mycket mer. Det handlar om att kunna skapa intresse för en idé, tjänst eller vara och sälja in fördelarna. Det kan vara att få ut information till folk om olika saker, och jobba kan man göra inom den offentliga sektorn likväl som inom den privata. Marknadsföring handlar även om kontakt med andra människor och jag anser själv att jag är väldigt bra på att kommunicera med folk och förstå vad de vill ha. Kontakten med folk och att arbeta ihop med andra i projekt, är något som lockar väldigt mycket när det gäller marknadsföringen.

Dagens utveckling

Jag är speciellt intresserad av dagens utveckling av teknik och hur snabbt vårt samhälle har blivit digitalt. Den framtida marknadsföringen ligger i det digitala och eftersom jag älskar teknik och datorer är det bara ännu ett plus. Just nu läser jag kurser inom digital marknadsföring och det innebär att jag kan arbeta bland annat som digital marknadsförare. Vi lär oss det senaste inom digitala media och kommunikation, vilket är oerhört spännande. Mitt drömjobb är faktiskt att få arbeta inom bilindustrin, kanske för ett av de större bilmärkena, Koenigsegg hade till exempel inte varit så dumt, då som digital marknadsförare. Jag skulle även kunna tänka mig att jobba utomlands, kanske för en av de stora racingföretagen, som McLaren. Japp, högt flygande drömmar, men något ska man drömma om. Sikta på stjärnorna och nå trädtopparna typ.

Men vad är marknadsföring egentligen?

Jag håller med om att marknadsföring låter lite luddigt och det känns som det kan vara vad som helst, men enkelt sagt kan man säga att marknadsföring är allt det som görs för att hitta och behålla kunder. Det är ett väldigt viktigt område för ett företag, oavsett om det är ett privat företag, en myndighet eller organisation. När man arbetar med marknadsföring är det oftast i projektform och då ska det kanske göras en kampanj, idéer till kampanjen ska tas fram, liksom en budget. Sen ska allt sättas på pränt och då kanske det behövs en marknadsförare som har grafisk utbildning eller en som skriver texterna, en så kallad copywriter. Jag själv tycker om att både arbeta med olika format och att skriva. Skulle jag sen kunna få jobba med detta inom bilindustrin så kan man snacka om att fått högsta vinsten.